10+1 Soruda Merak Edilenler — MentalUP | Türk Telekom Ventures

10+1 Soruda Merak Edilenler — MentalUP

26.10.2022

Eylül ayı: “Edtech” ayı demiştik. Bu aya özel yazımızda ise hem TT Pilot hızlandırma programında yer alan hem de TT Ventures’dan yatırım almış olan MentalUP’ın hikayesine yer vermek istedik. Onlara 10+1 soru yönelttik ve kurucuları Dr. Emre Özgündüz ve Dr. Reşit Doğan keyifle yanıtladı. Eğitim teknolojileri sektörüne ve MentalUP’ın çocuklar için geliştirilen ilk SUPERAPP olma mottosuyla çıktığı yolculuğuna dair merak edilenlere yazımızda ulaşabilirsiniz.

  1. Öncelikle kendinizi tanıtır mısınız?

Biz Emre Özgündüz ve Reşit Doğan, MentalUP’ın kurucu ortaklarıyız. İkimiz de Yıldız Teknik Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği bölümününde akademisyen olarak çalışırken, sahip olduğumuz bilgi birikimini ticarileştirmek amacıyla girişimci olmaya karar verdik ve MentalUP’ı kurduk.

  1. MentalUp Nedir?

MentalUP, çocukların dikkat, hafıza ve problem çözme gibi bilişsel becerileri ile kas, güç, denge ve beden gelişimi gibi fiziksel yetkinliklerini destekleyici eğitsel ve bilimsel içerikleri bünyesinde barındıran bir eğitsel platformdur.

Hali hazırda 120’den fazla ülkede 15 milyondan fazla kullanıcı olan MentalUP, Finlandiya merkezli Education Alliance Finland tarafından “çocukların öğrenim süreçlerini destekleyici pedagojik ürün” sertifikası ve Amerika merkezli Mom’s Choice Award tarafından “aileler için en uygun eğitsel uygulama” ödülüne layık görülmüştür.

Ana kullanıcı kitlesi 4–13 yaş aralığındaki çocuklar olan MentalUP’ın bünyesinde 150’den fazla bilişsel egzersiz ve 210’dan fazla fiziksel egzersiz bulunmaktadır. MentalUP’ın çocukların bilişsel ve fiziksel gelişimleri üzerindeki pozitif etkisi, İngiltere merkezli University College of London nezdinde yürütülen bilimsel çalışmalar neticesinde kanıtlanmıştır.

MentalUP’ın en önemli özelliği, tüm egzersizlerin eğlenceli oyunlar şeklinde tasarlanmış olmasıdır. Bu sayede çocuklar MentalUP’ı ek bir sorumluluk veya ödev olarak görmüyor, aksine eğlenceli buluyor ve oynamaktan zevk alıyorlar.

  1. Sizi MentalUp fikrine götüren neydi? Pazarda nasıl bir boşluk gördünüz ve MentalUp’a ihtiyaç olduğunu düşündünüz?

Biz eğitim dünyasındaki yolculuğumuza ilk önce, üstün yetenekli çocuklar için eğitim egzersizleri hazırlayarak başladık. Ancak zamanla, her çocuğun doğru bir eğitimle var olan potansiyelini açığa çıkarabileceğini gördük ve uzman danışmanlarımızın da yönlendirmesi doğrultusunda tüm çocukların faydalanabileceği bir uygulama hazırlamaya başladık. İlk amacımız da; her çocuğun, kendi bilişsel becerilerine ve gelişimine uygun, kişiselleştirilmiş, eğitici egzersizleri bir oyun şeklinde keyif alarak yapması oldu.

  1. Son kullanıcılar nasıl MentalUP’ı edinebilir?

iOS ve Android işletim sistemine sahip mobil cihazları kullanan kişisel, uygulama marketlerinden (App Store ve Play Store) MentalUP mobil uygulamasını ücretsiz şekilde indirerek hemen kullanmaya başlayabilirler.

  1. Bir veli neden çocuğu için MentalUP’ı satın almalı?

İlk altını çizmek istediğimiz neden, MentalUP’ta reklam, sohbet odası, şiddet öğeleri gibi zararlı içeriklerin bulunmamasıdır. Dolayısıyla veliler gönül rahatlığı ile çocuklarının MentalUP oynamasına izin verebilirler.

İkinci önemli neden ise düzenli olarak egzersizlerini yapan çocuklarda kısa sürede gözle görülür gelişim kaydedilmesidir. Bunu biz söylemiyoruz elbette, uygulamamız bütünüyle Educational Alliance Finland ve University College of London tarafından test edildi ve çocukların gelişimi üzerindeki olumlu etkileri kanıtlandı.

Bir üçüncü neden ise, şirket olarak çocukların sağlığına verdiğimiz değerden dolayı, çocukların günde en fazla 20 dakika süreyle MentalUP oynayabilmesi için ekran süresi kısıtlaması uyguluyor olmamızdır. Her ne kadar bir mobil uygulama olsak da çocukların saatlerce ekran başında hareketsiz kalmasını doğru bulmuyoruz ve elimizden geldiğince bunu engellemeye çalışıyoruz.

Ve bunların yanında elbette, çocukların farklı zeka alanlarındaki gelişimlerine ve okul derslerine de olumlu katkıda bulunan bir uygulama. Velilerimiz de faydalarının farkında.

  1. Bir Eğitim Teknolojisi (EdTech) geliştirmenin en zor yanı nedir?

Hangi yaş grubuna ve hedef kitleye odaklanmak istediğinize bağlı olarak yanıtı değişmekle birlikte okul öncesi ve ilk okul çağına yönelik teknolojiler geliştiren bir ekip olduğumuz için kendi deneyimlerimiz özelinde yanıt vermek isteriz. Bizim gibi 4–13 yaş aralığını hedefleyen bir ekip iseniz, karşılaşacağınız 2 temel zorluk bulunmakta. Bunlardan ilki, geliştireceğiniz içeriğin ve uygulamanın hedef yaş grubunun pedagojik seviyesi ve gereksinimleriyle uyumlu olması zorunluluğu. Bu süreçte çok ciddi kullanıcı deneyimi analizleri yapmalı ve mümkünse konusunda uzman pedagog, psikolog ve oyun tasarımcılarıyla çalışmalısınız. İkinci temel zorluk ise, satın alma kararını veren ve ödemeyi gerçekleştiren tarafın aileler olması itibariyle, ailelere geliştirdiğiniz uygulamanın çocukları için sunabileceği faydaları net bir dille anlatabilmek ve doğru pazarlama argümanları kullanmak gerekliliğidir. Bu noktada, oluşturacağınız pazarlama stratejisinin, hedef kitlenizin satın alma ve seçim kriterleriyle örtüşmesi oldukça kritik.

  1. Yurt dışı pazarlara da açılmaya başladınız? Yurt dışı yolculuğu için planlarınızdan da bahseder misiniz?

MentalUP kurulduğundan beri global bir başarıyı hedefleyen, 5 farklı dilde hizmet veren bir uygulama oldu. Şu anda özellikle Brezilya ve Meksika ile Latin Amerika pazarındaki yerimizi sağlamlaştırmayı hedefliyoruz. 2023 yılı itibariyle uygulamamıza ekleyeceğimiz yeni özelliklerle birlikte ABD ve Kanada gibi pazarlara da giriş yapacağız.

  1. Girişimcilik yolculuğunun en zor adımları hangisiydi?

MentalUP’ı ilk kez pazara sunduğumuzda, B2B iş modelini denemeye karar vermiştik ve haliyle doğrudan okullara satış yapmaya çalışıyorduk. Henüz pazarda örneği ve kullanıcı olmayan bir ürünü okullara satmaya çalışmak oldukça zordu. Çünkü kimse ürün hakkında yeterince bilgi sahibi değildi ve ilk kullanıcı olmanın riskini üstlenmek istemiyordu. Bu noktada bize güvenen birkaç okulla başladığımız pilot çalışmalar, kullanıcıların MentalUP’a gösterdiği yoğun ilgi sayesinde kısa zamanda hızla satışa dönmeye başladı.

  1. Bir eğitim teknolojisi girişimi neden bir telekom firmasından yatırım alır? TT Ventures’dan yatırım alma motivasyonunuz neydi? Avantajları dezavantajları nelerdir?

MentalUP’ın hem son kullanıcıya hem de kurumlara ürün satmak gibi 2 ana iş modeli bulunmakta. Türk Telekom, hem çok geniş bir son kullanıcı ağına hem de son derece saygın kurumlardan oluşan bir kurumsal iş, müşteri ve partner ağına sahip. Türk Telekom’dan yatırım almak demek, doğrudan bu ağlara dahil olmak ve ürünümüzü bu ağ üzerinden ticarileştirme şansı yakalamak demekti bizim için. Biz de bu fırsatı kaçırmayarak TT Ventures’ın portföyüne dahil olduk ve geride kalan 3 yıllık sürede Türk Telekom ile çok başarılı kampanyalar yürüttük.

  1. Girişimcilik serüveninde yeniden aynı süreci yaşasaydınız asla yapmazdım, bence girişimlerde böyle şeyler yapmamalı dediğiniz hamleler nelerdir?

Biz MentalUP’ı ilk kez pazara sunduktan tam 3 sene sonra globalde bir şeyler yapmaya karar verdik. Bugün aynı serüvene yeniden başlıyor olsaydık, kesinlikle MentalUP’ı pazara sunduğumuz ilk günden globale açılmayı hedefler ve buna yönelik stratejiler uygulardık.

10+1. MentalUp’ı nasıl bir gelecek bekliyor?

MentalUP’ın gelecek 3 yıldaki hedefi, dünya üzerinde çocuklara yönelik tasarlanmış ilk SUPERAPP olabilmek. Bunun için de MentalUP’a sürekli yeni özellikler ve modüller ekliyoruz. Gelecek 5 yıldaki hedefimiz ise, global anlamda “çocuklara hitap eden mobil uygulama” denildiğinde akla ilk gelen 3 uygulamadan biri olmak.